Thursday 3 January 2013

Entry Pertama 2013..! ^_^

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah!!! masih dikurniakan nafas untuk terus berjuang di bumi Allah ini, insyaAllah..^_^ tahun ini, secara rasminya, saya telah bergelar seorang pelajar Tingkatan Lima dan seorang calon SPM.. Diri ini berhasrat untuk lebih berusaha tahun ini.. haha... Man Jadda Wajada..!! :)

sehari sekolah, penat tak terkata. masih cuba menyesuaikan diri. awal-awal pagi dah kena marah sebab tak jalankan tugas pengawas.. otak masih blur. tambah pula dengan keterujaan bertemu rakan-rakan setelah lama bercuti, memang asyik nak bersembang aja lah. haha. tanya buat apa waktu cuti lah, pergi mana lah, dan sebagainya. balik dari sekolah petang tu, lepas solat, terus terlentang di atas katil, tertidur keletihan. tak cukup dengan itu, dengan plaster kat kepala.. haha. Mak saya cakap macam orang tua-tua pulak. siap pakai plaster lagi..


sungguh!! saya penat. entah apa yang penat sangat, saya pun tak pasti.. Overall,, seronok sebenarnya dapat kembali ke sekolah, cuma agak janggal bila dah lama tak pergi.haha..

baru-baru ni ramai rakan-rakan yang tegur tentang kewujudan blog ni. hehe. saya malu..! sungguh saya malu bila orang tanya saya pasal blog ni. ada sekali tu, rakan-rakan saya sibuk memberikan komen dan membincangkan mengenai entry-entry saya. waktu itu, terasa seperti nak menyorokkan muka di celahan dinding. haha. entah mengapa, saya sungguh segan bila orang memperkatakan tentang blog ini. tambah pulak rakan satu sekolah. makin bertambah-tambah rasa malu itu.. :)

mengenai azam saya tahun ini, hmm.. entahlah. terlalu banyak azam hinggakan tak terpilih.cuma saya harap diri ini boleh berubah ke arah yang lebih baik. terlalu banyak kelemahan yang saya lihat pada diri sendiri.semoga saya dapat mengubah diri..! amin! 

sebelum cuti berakhir, saya sempat buat marathon.. ohh,, marathon apakah? saya sempat habiskan hampir semua buku-buku yang saya beli. sehingga kadang-kadang, saya berjaga malam untuk menghabiskan satu buku lantaran hari siang yang sibuk dengan pelbagai perkara. 

La Tahzan Innallaha Ma'ana..! jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita. saya banyak baca buku-buku La Tahzan. saya jamin, siapa yang membaca buku-buku ini, pasti semangatnya meningkat, In Shaa Allah..! bagi saya, amat bertepatan untuk membaca buku ini sebelum menghadapi tahun mendebarkan ini. seolah-olah mengajar kita untuk menjadi lebih tabah. saya seperti mendapat seorang guru yang mengajar saya untuk menenangkan diri dek kerana membaca buku-buku ini. indah sungguh rasa hati..! ^_^

kemudian saya beli buku ini..! :)


pada mulanya, saya sedang membelek novel-novel.. tiba-tiba jemari saya yang sedang membelai buku-buku di rak Popular itu terhenti di buku ini. segera tangan mencapai. saya tertarik dengan tujuan penulisnya menulis buku ini. kata beliau, ini sebagai salah satu langkah Dakwah Untuk Orang Muda.

tiba saja di rumah, pantas tangan saya mencapai buku ini. hari tu beli, hari tu juga saya habis baca. karya beliau amat hebat bagi saya. Dia Yang Kunikahi ini bukanlah sekadar coretan mengenai cinta, tetapi lebih, saaangat lebih dari itu. Ia banyak mengajar saya mengenai hidup dan kehidupan.

Fastabiqul khairat..! sehingga kini saya amat menyukai ayat ini. ia bermaksud "bersegeralah melakukan kebaikan". novel ini mengajar saya untuk lebih mengetahui cara-cara berbuat baik. dan mestilah, salah satu caranya adalah mendirikan "masjid". tapi saya lebih fokus kepada kebaikan yang boleh dilakukan yang sejajar dengan usia saya. untuk bersedekah berlebihan, diri ini masih belum mampu. setakat yang di dalam kemampuan itu, bolehlah. namun, kita boleh menyedekahkan doa-doa kita kepada sesiapa yang kita hajati. 

macam-macam perkara saya pelajari dari buku-buku yang saya baca sebelum ini. niat di hati, nak habiskan sebelum tahun 2013.. tapi, tak mampu..hehe. Allah lebih mengetahui..

sekarang, kerja sekolah dah mula menimbun. kadang-kadang, saya nak tergelak sendiri bila tengok bilik saya selepas study. saya jenis yang bukan hanya setempat saya study. kadang-kadang bila dah lama di meja, saya berubah ke atas katil. letak bantal tinggi2 bagi jadi meja dan bersila. kemudian, agak dah lama kat katil, atas karpet pulak.sambil sandar kat almari. haha.

 sebenarnya, diri saya agak stress. walaupun baru awal tahun. even kawan-kawan saya pun cakap macam tu. tapi, seboleh mungkin kami cuba mengawal stress tersebut dan jadi lebih gembira pada tahun ini. Rabbi Yassir Wala Tu'assir..!

sebenarnya ada macam-macam saya nak luahkan di sini. tapi, saya sedang cuba mengajar diri untuk mengurangkan penulisan saya di blog dan novel saya. supaya minda saya lebih tertumpu pada SPM, In Shaa Allah..

saayang semuanya, sekian, Barakallahu fiikum..

Assalamualaikum Wbt

1 comment: