Wednesday 1 January 2014

Selama ini.

Assalamualaikum wbt..

Menulis entry ini, saya ambil 3 hari.! :-) dengan sekotak tisu di sebelah, dan sebelah lagi adakala tangan mengagau mengurut tok saya yang sakit. Sungguh, bertapa hidup ini sebenarnya banyak warna warni. :-)

Tersedar, blog yang dulu hanya berhabuk, sekarang dah bersarang bagai. *batuk*. Hati saya sentiasa ingin menghabiskan waktu mungkin sejam dua di sini. Tapi, Allah lebih tahu. Masa untuk diri sendiri pun saya cuba curi, mana lah mampu curi untuk update blog ni pulak.. pencuri sungguh.!! :-)

Hidup saya sekarang berubah 360 darjah! Ehh.. senget sikit. Adalah dalam 215 darjah. Kikiki.... :-) (okay, mungkin saya agak tidak matang di sini. :-) )

Semuanya bermula sebulan sebelum SPM. Keluarga saya memang tinggal dengan nenek saya. Dan dua orang ibu saudara yang tidak/belum berkahwin. Bukan tak ada rumah. Tapi bapa saya anak lelaki. Setelah berbincang dengan adik beradik yang lain, memang dah diputuskan bapa saya yang akan menetap dengan nenek saya. Atau saya panggil beliau, Mak Tok! :-)

Amboi panjangnya mukadimah. Hehe.. berbalik pada asal.

Sebulan sebelum SPM, mak tok jatuh sakit. Sampai warded for almost two weeks!  Allahu Allah...

Saat itu, segalanya berubah. Kehidupan kami sangat berubah. Adik beradik bapa saya kebanyakkannya turun Penang untuk jaga mak tok saya. Hemm.... habis bilik saya dijadikan bilik tetamu.. hehe. Bayangkan bagaimana nak belajar. Tapi tak apa, saya tak kisah sangat tentang itu.

Saya bergilir-gilir menjaga mak tok saya di hospital dengan emak, bapa dan dua orang ibu saudara yang tidak/belum berkahwin itu. Kadang-kadang ada juga saudara lain. Maksu dan paksu, anty ya. :-) hemm... :-):-)

Saya sampai ponteng sekolah beberapa hari. Memang emak dan bapa saya menegah. Tapi, saya bukanlah anak yang kejam sampai sanggup biarkan keluarga saya terkontang kanting sendirian.

Kemudian, bila tok saya boleh balik ke rumah, mudahlah sikit dari ulang alik. Tapi still, kena jaga. Beliau memerlukan bantuan untuk segala hal. Untuk beralih baring pun memerlukan bantuan. Maka, kami memang tidak lekang di sisi beliau.

Dan, biasalah orang tua. Manja mengalahkan anak kecil. :-)
Ujian itu, tanda Allah sayang. :-)

Cuti sekolah baru ini, rumah memang sentiasa ada tetamu. Tetamu membawa rahmat. :-)
Dan, ringan sikit beban kami sekeluarga bila lebih ramai yang bergilir gilir berjaga. :-)

Tutup bab mak tok, buka bab saya. :-)

Alhamdulillah, SPM dah tamat. Suatu mimpi ngeri yang amat indah. Tiba-tiba, saya jadi rindu pada suasana sekolah. :-) benar kata guru saya. ' bila awak melangkah keluar dari sekolah, barulah rindu itu akan hadir membuak-buak di dada'

Saya harap, result saya ok. :-)

Saya sekarang mudah betul sakit. Sekarang pun menulis ditemani sekotak tisu. Selesema tak habis-habis. Dengan batuknya lagi. Menulis pula menggunakan handphone saja. Bertambah-tambah susahnya. Laptop saya sihat walafiat dalam beg. :-) dah banyak bulan tak buka. Hihi....

Dulu, saya rancang nak penuhi masa selepas SPM ni dengan menyiapkan novel saya. Aturan Allah, mana mampu kita sangkal. :-) Bila jadi macam ni, memang tidak lah jawabnya. :-)

Saya bimbang bila bercerita tentang ini. Bimbang dianggap sedang mengeluh. Tidak! Saya tidak mengeluh. Ini bukan keluhan. Hanya perkongsian. Siapalah saya untuk mengeluh atas takdir Allah?

Wallahi, saya dan keluarga amat redha dan ikhlas atas apa yang berlaku. Saya belajar banyak daripada kejadian-kejadian yang berlaku sejak mak tok sakit.

Bapa saya, kerja tunggang langgang. Kadangkala cuti, dan kadangkala pulang awal. Mak tok saya pula,walaupun ramai di sisi, tetap merengek inginkan bapa saya. Allahu Allah... Mungkin sebab bapa saya yang memang tinggal dengan beliau.

Saya sebenarnya teringgin nak berada di hadapan laptop, dan curahkan segala yang saya rasa. :-)
Dah banyak sebenarnya entry yang saya draftkan. Hanya tulis separuh. Huhu..

Moga Allah sentiasa bantu.

Pengajaran penting, bersabarlah..Innallaha Maas Sobirin. :-)
Bila kita sabae, Allah akan sentiasa bersama kita. :-)

Assalamualaikum wbt

No comments:

Post a Comment