Thursday 9 January 2014

Hati ini...

Assalamualaikum wbt..

Hati saya..... tak tenang.

Benar kata orang, jangan berani menyelidik perkara yang kita tak nak tahu kesudahannya. Sudahnya, hati sendiri yang terluka. Perit, segalanya ditanggung sendiri. Allahu Allah.....

Bila hati terluka atau tak tenang, memang saya akan melalut di mana-mana. Dulu, waktu tiada kesempatan untuk menulis, saya akan ambil kertas dan mula mengarut itu, mengarut ini. Akhirnya, kertas itu akan saya buang dengan segala keperitan hati.

Maaf. Saya tahu entry ini sangat merepek.

Kalau boleh, nak ajaa saya cerita straight to the point. Namun, akal ini masih ada warasnya.

Tersedar, saya bukan sesiapa untuk mempunyai rasa sebegini. :-)

Tersedar kali kedua, mungkin Allah nak tunjuk agar lain kali, berhati-hati.

Tersedar kali ketiga, diri ini hanya hamba yang hina. Mana mungkin mampu melawan aturan Allah yang Maha Kaya dan tersusun cantiknya. Allahurabbi. :-)

Tersedar kali keempat, lebih baik tahu sekarang dari mengetahuinya di hadapan hari.

Tersedar kali kelima, tak apa. Ini lebih baik dari ternanti-nanti.

Tersedar kali keenam, kalau selama ini tak perasan, terpesona dengan keindahan pancaindera semata-mata. Kini, diri lebih berjaga-jaga.

Tersedar kali ketujuh, Allah itu Maha Penyayang. Bimbang diri tergelincir, Allah jaga diri ini awal-awal. Terima kasih Ya Allah.

Tersedar kali kelapan, sebenarnya sebelum ini diri dah mula perasan tanda-tandanya. Tetapi ditepis segala keburukkan yang datang.

Tersedar kali kesembilan, siapa diri ini? Yang hendak semuanya hanya yang indah belaka. Langsung tak nak tergugat.

Tersedar kali kesepuluh. Tepuk dada, tanya iman. Di mana kata hati? Di situ terletaknya jawapan.

Hati ini gemar mengusik, dan saya sering terusik.

Allahu Allah.

Assalamualaikum wbt..

No comments:

Post a Comment