Sunday 4 November 2012

Bila Nak Saksi, Kau Datang Menyerah

assalamualaikum wbt..

terasa amat lama saya tidak menulis di sini. bukan tak sudi, tetapi masa amat terbatas kebelakangan ini.
saya dilanda kesibukan dunia. haha. jika ada masa terluang, sedaya upaya cuba saya penuhi bersama keluarga, merehatkan diri dan mengejar pahala akhirat. amboi,, dah macam wakil rakyat pulak saya ni. sibuk memanjang. haha. saya pasti, ramai di luar sana yang turut sibuk dengan urusan masing-masing. namun, itulah hidup dan kehidupan.

kita hidup bukan untuk sentiasa berasa selesa. kita hidup untuk mencari redha Allah dan melaksanakan tanggungjawab yang digalas selaku Khalifah di bumi Allah ini. amanah ini harus digalas dan bukannya hanya dibiarkan sepi tergantung di bahu. kita boleh memilih untuk hidup dengan selesa dan mengabaikan amanah dan tanggungjawab ini. tapi, bahagiakah hidup kalau selesa tetapi tidak mendapat redha Allah??

okay, bercerita tentang kehidupan saya kebelakangan ini. saya sibuk dengan pelbagai perkara. sibuk peperiksaan yang berjalan selama 3 minggu sehingga memenatkan akal dan minda saya, haha. sibuk dengan ujian yang datang menguji kesabaran diri. kesibukkan dengan jamuan akhir tahun pengawas. sibuk dengan Aidiladha yang tiba dengan barakahnya. sibuk dengan kem kepimpinan. sibuk dengan rawatan di hospital. sibuk dengan novel dan cerpen. haha. yang akhir tu tak dikira kot. itulah saya lebih kurang 4 minggu kebelakangan ini.

kadang-kadang, keindahan itu tersembunyi di sebalik segala duka yang kita hadapi. tak salah kita belajar bersabar dan menanti keindahan yang bakal tiba. ramai orang tidak sabar dan cepat melatah jika bertemu dengan ujian-ujian yang Allah turunkan. saya juga kadangkala begitu. sebenarnya, ujian-ujian ini adalah untuk menguatkan lagi semangat kita sebagai umat Muhammad SAW. seorang khalifah harus kuat menjalani pertempuran di dunia persinggahan ini. sesungguhnya, Allah Taala itu Maha segalanya.

oh ya,, kebelakangan ini, saya banyak juga habiskan masa membaca buku-buku novel yang saya beli namun belum sempat dibaca. hehe. saya kalau dengan novel, tiada kompromi! haha. selalu begitu. beli banyak-banyak. tapi baca hanya ketika betul-betul lapang. lagipun, dah nak akhir tahun.  ^^  kawan-kawan saya selalu cakap, dah hujung tahun ni kena shopping novel. nak baca waktu cuti. cemburu betul saya waktu itu. haha. takkan la saya nak beli novel lagi sedangkan banyak yang belum dibaca.hehe

ada juga yang mengkritik. sebab banyak baca novel cinta dan bukannya novel islamik dan buku ilmiah. haha. saya ni bukanlah teruk sangat sampai tak baca buku-buku macam tu. selang-seli la.

setakat ni, saya baru habiskan karya-karya seorang penulis yang menggunakan nama pena Rehan Makhtar. beliau juga merupakan idola dan inspirasi saya dalam bidang penulisan novel dan cerpen. antara karya beliau ialah





 inilah antara karya beliau.. hehe.. itu belum termasuk dalam blog dan penulisan2u lagi. untuk pertama kali, air mata saya begitu murah untuk tumpah ketika membaca Terlerai Kasih ni. haha. sebelum ini, walaupun ada cerita-cerita yang lebih sedih, saya tak pernah menangis. berbeza dengan karya Rehan Makhtar. mudah sungguh air mata saya tumpah. selalunya, ketika membaca novel, saya tidak terlalu "masuk" ke dalam cerita tersebut. sebab,, realiti adalah realiti. dan fantasi adalah fantasi. dan, ini kali pertama, saya ulang membaca sebuah novel sebanyak 4 kali! haha. entah apa yang merasuk diri ini. sedar-sedar sahaja, air mata sudah memenuhi tubir mata saya.

saya tidak pernah mengaitkan hubungan antara alam novel dan dunia sebenar. tetapi, tatkala saya membaca Bila Nak Saksi, hati saya terdetik, nak suami yang sebijik macam watak Yusuf dalam cerita itu. saya dah ulang baca cerita terlalu banyak kali.haha. entah mengapa, saya tidak pernah merasa jemu. mungkin cara penulisannya kena dengan jiwa saya. kadang-kadang, saya ditegur apabila ketawa besar ketika sedang membaca novel-novel beliau. selalunya, jika ada mana-mana babak yang mengeletek hati saya, saya hanya akan senyum. tetapi karya beliau berjaya membuatkan saya ketawa besar tanpa saya sedari.

cuba anda beli novel-novel beliau. pasti anda tidak akan menyesal. itu belum lagi saya cerita pasal cerpen beliau. kebanyakkan jalan ceritanya adalah lain dari yang lain. dan ia juga berjaya membuatkan saya tersenyum sendiri. sungguh,! karya beliau teramatlah best! sampai sekarang, hati saya masih mengatakan watak Yusuf dalam novel Bila Nak Saksi adalah watak idaman saya. haha.

beliau juga memainkan peranan sebagai salah seorang yang menyuntik semangat saya untuk menulis. pernah saya menuliskan kepada beliau betapa saya amat mengagumi karya beliau dan menyuarakan hasrat saya untuk masuk ke dalam bidang penulisan. tanpa segan-silu, beliau menyokong hasrat saya dan memberikan semangat untuk saya menulis.

terima kasih Kak Rehan. karya anda memang terbaik..! ^^

silalah lawat blog beliau...   klik sini
untuk karya beliau di penulisan2u, klik sini


assalamualaikum wbt

No comments:

Post a Comment